بدنسازی

ژانویه 1, 2020 6:33 ق.ظ

خیلی‌ها برای برنامه‌ی غذایی‌شان با یک متخصص تغذیه مشورت می‌کنند، و برای برنامه‌ی تمرینی‌شان هم به سراغ مربی‌های بدنسازی می‌روند. (چگونه یک مربی خصوصی پیدا کنید؟) هر دوی اینها به شما کمک می‌کنند تا در طول فرایند بدنسازی، دوران بی خطری را طی کنید، و احتمال موفقیت‌تان هم افزایش یابد.

برای اینکه به درستی عضله سازی اتفاق بیفتد و عضلاتتان حجیم شود، باید بدانید که بدنسازان حرفه‌ای از سه استراتژی اصلی برای این منظور استفاده می‌کنند: تمرین با وزنه، تغذیه‌ی کامل و اختصاصی، و استراحت کافی.

تمرین با وزنه در بدنسازی

بدنسازی

اولین راه برای بهبود و ساختن بدن شما، اسمش «تمرین با وزنه» است، که به نام تمرین‌های قدرتی نیز شناخته می‌شود. به زبان خودمانی، این نوع تمرین، باعث بوجود آمدن پارگی‌های خیلی خیلی ریزی در عضلات شما می‌شود که ما بدنسازها از آنها به نام میکرو تروما یاد می‌کنیم. و فرایند ترمیم و بازسازی همین پارگی‌های ریز است که سرآغاز رشد عضلانی را فراهم می‌سازد.

هرچه تحمل عضلات ما در برابر این پارگی‌ها بیشتر شود، سایز عضلات هم بزرگ‌تر خواهد شد. افزایش این پارگی‌های خفیف با هدف پرورش عضلات در بدنسازی، هیپرتروفی نامیده می‌شود. این اتفاق، همان زمانی که یک تمرین را در چند ست، چندین بار تکرار می‌کنید شروع می‌شود، چرا که عضلات شما مجبور می‌شوند وزنی بیشتر از آنچه همیشه تحمل می‌کرده‌اند را حرکت دهند.

حالا بعضی‌ها برای اینکه پیشرفتشان قطع نشود، به مرور زمان، وزنی که با آن تمرین می‌کنند را افزایش می‌دهند، بعضی هم تعداد تکرارها را بیشتر می‌کنند. بعضی‌ها هم ترکیبی از این دو روش را انتخاب می‌کنند تا بدنشان به سیستم تمرینی‌شان عادت نکند. (۱۱ راه برای ایجاد تنوع در تمرینات)

یک بدنساز، می‌داند که اگر به مدت دو سه جلسه‌ی تمرینی، دیگر آن سوزش معروف عضلات را حس نکند، وقتش رسیده که وزن وزنه‌ها یا تعداد تکرارها را زیاد کند تا فرایند رشدش متوقف نشود.

و در آخر اینکه، بله، تمرین با وزنه برای هر کسی که می‌خواهد بدنش را بسازد اهمیت دارد، اما توصیه‌ی اکید می‌کنیم که پیش از شروع تمرینتان، حتما با یک متخصص با تجربه در این زمینه مشورت گرفته و از او کمک بخواهید، چرا که بدن هر شخصی متفاوت با بدن دیگری است.

تغذیه در بدنسازی

دومین راهی که برای ساختن بدن از آن صحبت کرده بودیم، تغذیه‌ی کامل و صحیح بود. برای رشد عضلانی صحیح، باید رژیم غذایی مخصوص خودتان را داشته باشید. این یعنی اینکه در مقایسه با اشخاص دیگر، به کالری بیشتری نیاز دارید، تا پروتئین و انرژی بیشتری در دسترس بدنتان برای ساخته شدن عضلات جدید قرار بگیرد.

کربوهیدرات‌ها هم از آنجایی که می‌توانند انرژی تمرینات سنگین و پشت سر هم را فراهم سازند، برای بدنسازها اهمیت دارد. همچنین توصیه می‌شود که بدنسازها ۲۵ تا ۳۰٪ از  مجموع کالری مصرفی‌شان را از منابع پروتئینی تامین کنند، تا نیاز بدنشان به پروتئین برآورده شود. مرغ، گوشت، بوقلمون، ماهی، و تخم مرغ، و همچنین انواع دانه‌ها، آجیل و لوبیا در هر وعده‌ی شما جا دارد و باید مصرف شود. (بهترین پروتئین‌ها را بشناسید)

البته بعضی‌ها هم گیاه‌خوار یا وگان هستند، که باید پروتئین مورد نیازشان را از پودرهای پروتئینی یا آجیل‌ها فراهم کنند.

بدنسازها، هر روزه ۵ تا ۷ وعده باید غذا بخورند. این کار کمک خواهد کرد تا سیستم سوخت و سازشان تنظیم شود. همچنین توصیه می‌شود که بطور مستمر در کل روز آب بنوشید، تا در طول پروسه‌ی تمریناتتان، عضلات و کل بدنتان هیدراته بماند.

استراحت کافی برای بدنسازی

استراحت بدنسازی

درست است زمانی که در باشگاه هستید و تمرین می‌کنید، عضلات بدنتان تحریک می‌شوند، اما اصل داستان اینجاست که رشد عضلانی، در واقع زمانی که بعد از تمرین در حال استراحت هستید اتفاق می‌افتد! (اهمیت استراحت برای عضله سازی)

بدون استراحت کافی، آنطور که از یک بدنساز توقع می‌رود، عضلات شما رشد نخواهند کرد. اگر به خوبی، هر شب ۷ تا ۸ ساعت نخوابید، بدن شما زمان کافی برای ریکاور شدن و بازیابی انرژی، و عضلاتتان زمان کافی برای بازسازی خودشان را پیدا نخواهند کرد.

تقویت کننده‌ها در بدنسازی

خب، بعضی از بدنسازها به هر دلیلی که خودشان می‌دانند، ترجیح می‌دهند از داروهایی مانند استروئیدها استفاده کنند تا سریع‌تر عضله سازی کنند. این کار، با وجود اینکه بدنساز را سریع‌تر به نتایج مورد نظرش می‌رساند، اما تاثیرات جانبی ناخوشایندی هم از خود بر جای می‌گذارد، و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد. استفاده از استروئیدها، در ساده‌ترین حالت می‌توانند باعث کاهش تستوسترون در مردها و بوجود آمدن آکنه و ریزش شدید موها در مردها و خانم‌ها شود. (مزایا و معایب استروئیدها)

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که خیلی‌ها «داروها» را با «مکمل‌های ورزشی» یکی می‌بینند. در حالی که این دو، کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. مکمل‌های ورزشی، منابع غذایی دارند، و صرفا برای تامین ساده‌تر، سریع‌تر، و ارزان‌تر مواد مغذی مورد نیاز بدن یک ورزشکار طراحی و تولید شده‌اند. (راهنمای ساده برای مکمل‌های ورزشی)

بدنسازی حرفه‌ای

بدنسازی حرفه‌ای، ابتدا در سال ۱۹۰۰ میلادی و در انگلیس آغاز شد. از آن به بعد، این رشته در سراسر دنیا پخش شد، و به یکی از رقابتی‌ترین ورزش‌های دنیا تبدیل گردید. آنگاه، در سال ۱۹۹۰ بود که فدراسیون جهانی بدنسازی متولد شد.

بدنسازان حرفه‌ای، به تناسب اهمیت و بزرگی مسابقاتی که قصد شرکت در آن را دارند، باید از پیش اجازه‌ی ورود به مسابقه مورد نظر را کسب کنند. که این اجازه، بعضا با توجه به تیپ بدن آنها، تجربیاتشان، رقابت‌های پیشین، و مقام‌هایی که تا به حال کسب کرده‌اند بر می‌گردد.

نتیجه گیری

شاید بدنسازی حرفه‌ای مناسب هر کسی نباشد، اما عضله سازی (بدنسازی به معنای عام) و افزایش فعالیت‌های تمرینی، به همگان پیشنهاد و توصیه می‌شود. اینکه حواستان به آنچه می‌خورید باشد، و اینکه زمان مناسبی را در باشگاه و به ورزش کردن اختصاص دهید، عمر شما را طولانی می‌کند، و بدن شما را از نظر فیزیکی و حتی ذهنی، قدرتمند می‌سازد. پس معطل چه هستید؟ همین امروز بدنسازی را امتحان کنید

آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.